سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جوان و هدف زندگی


هدف برای جوان ، همچون فانوس دریایی برای کشتی است که مانع غرق شدنش در دریای زندگی می شود.


" کشتی های اقیانوس پیما به مدد قطب نما و رادارها ، مقصد خویش را در دل شب
های تاریک وطوفانهای مهیب می یابند . جوانان نیز در دریای زندگی به مدد هدف و آرمانی که دارند به ساحل سپیده می رسند. "

( ماردن)

اگر این واقعیت را بپذیریم که ذهن جوان ، ذهنی پر تکاپو ، متفحص و جوینده است ، آن وقت پذیرش این مطلب که آنها علاقمندند از زندگی و هدف آن ، بیشتر بپرسند آسانتر خواهد بود. هدف برای زندگی نسل معاصر ، همچون آهن ربای نیرومندی است که تمامی ذرات وجود جوانان را به خود جذب می کند و علاوه بر اینکه مانع از پراکندگی و تجزیه نیروهایشان می شود ، قادر است توان آنان را به طور متمرکز ، در جهت ارزنده ای شکل داده و به کار گیرد.

هدفداری و آثار آن

شاید کمترفرصتی پیش آید که جوانان در این معنا تأمل کنند که هدف چه نقشی در زندگیشان ایفا می کند ، ولی احتمالاً آگاه کردن آنها به برخی از تأثیرات مطلوب و سازنده هدفدار ، آرامش بخش است و ما به اختصار در اینجا به آنها می پردازیم:

1- انتخاب هدف در زندگی جوانان ، موجب تمرکز قوای فکری و وحدت وجود آنان می شود و از هرز رفتن توانایی هایشان مانع می شود.

2- قاطعیت و جدیت از پیامدهای مطلوب هدفداری نسل جوان است . زیرا آن کس که می داند از زندگی چه می خواهد ، درمقابل با حوادث غافلگیر نخواهد شد.

3- حل تعارض ها و تردیدها ی کشنده زندگی ، با انتخاب هدفی مطلوب ، میسر است. سرگردانهای بی پایان برخی از جوانان ، معلول نداشتن هدف روشن و مشخص است.

4- قدرت تأثیر گذاری نسل جوان بر اطرافیان ، به نوع هدف زندگی بستگی دارد . هدفداری به جوانان ، سرعت عمل ، انتخاب مؤثر و قابل دفاع و صراحت خاصی می بخشد.

5- بهره گیری از فرصت ها یا به عبارتی " مدیریت زمان " از آثار مطلوب هدفداری است ، زیرا کسی که به خوبی می داند، " هدف اعلای زندگی چیست " ، فرصت ها را خود می سازد و منتظر فرا رسیدن فرصت نمی ماند.


نقش ما و هدفداری جوانان :

بخشی از وظایف را که ما در قبال نسل جوان داریم ، این است که :

 - به آنها یاری دهیم تا تفاوت اصولی میان "هدف" و " آرزو" را به خوبی درک کنند.

- به آنها تفهیم کنیم که " هدف آدمی " بیانگر نوع شخصیت اوست. هدفهای عالی انسان ، نماینگر روحی با ارزش و سرشار است.

- به جوانان بیاموزیم چنانچه به هدف خود رسیدند ، بلافاصله هدف دیگری را جایگزین هدف پیشین کنند و به هیچ وجه ، اسیر ابتذال و روزمرگی نشوند.

- دوستانه و صمیمانه به آنها بگوییم ، همانگونه که هرانتخابی باید متکی به دلایلی باشد ، " انتخاب هدف" نیز باید مستدل و قابل دفاع باشد.

- به آنها پیشنهاد کنیم، چنانچه درانتخاب هدف خویش ، بر سر دو راهی قرار گرفتند (تعارض) ، می توانند با یکی از نزدیکان ، افراد مورد اعتماد خویش یا مشاوران و مربیان آموزشگاه ارتباط برقرار کنند و موضوع را به مشورت بگذارند تا در سایه " هم اند یشی " و تبادل فکر ، ضریب خطای احتمالی را کاهش داده و بر احتمال موفقیت خود بیفزایند.

- به جوانانی که در آستانه برگزاری کنکور  ورود به دانشگاه هستند، صادقانه و دوستانه بفهمانیم که هدف زندگی در دانشگاه رفتن خلاصه نمی شود ، بلکه ورود به دانشگاه یک هدف مرحله ای است نه هدف غایی ، تا آسیب پذیری های احتمالی که در اثر خلاء آرمانی به وجود می آید ، مصون و محفوظ نگه داریم و مسیر رشد و تعالی آنان را هموار کنیم.

saboor

 


نوشته شده در  چهارشنبه 84/7/27ساعت  3:34 عصر  توسط سمیر جوان 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
داعش
خواهد آمد
[عناوین آرشیوشده]