سفارش تبلیغ
صبا ویژن
- آیا میدانستید که طولانی ترین دوران پادشاهی بر اساس مدارک تاریخی متعلق به پادشاه مصر میباشد که تقریبا" دو هزار و سیصد سال پیش از میلاد در زمانی که نوزادی بیش نبود تاج گذاری کرد و سلطنت او نود و چهار سال بطول انجامید.

- یک پارادوکس
سقراط گفته یونانی ها دروغگو هستند ولی خود سقراط هم یونانیه پس دروغ میگه که یونانی ها دروغ میگن پس یونانیها راستگو هستند و سقراط هم که یک یونانیه پس راستگوست پس راست میگه که یونانیها دروغگو هستند پس...........آخر یونانیها دروغگواند یا راستگو !؟

- ایا میدانستید که در حال حاضر بیش از 6 میلیون اختراعات وجود دارد که توماس ادیسون با 1093 اختراع رکورد را در دست دارد.

- ایا میدانستید نور میتواند دور کره ی زمین (خط استوا) را 7.5 بار در 1 ثانیه طی کند.

- الکترون معنای یونانی کهربا است کهربا ماده ای است که در مالش به پارچه پشمی باردار شده و خرده های کوچک کاه را جذب می کنداین ربایش بعلت نیرویی مرموز اتفاق می افتد که یونانیان آن را الکتریسیته نامیده اند.

- یکی از شدیدترین نعره ها در بین حیوانات به شیر آفریقایی تعلق دارد صدای نعره آنها تا سه کیلومتری شنیده میشود اسب آبی هم جزء حیواناتی ست که داری نعره بلندی میباشد ، تا آنجا که حیوانات آبی در زیر آب نعره آنها رو میشنوند ولی با همه این اوصاف شدیدترین نعره ها متعلق به والها می باشد آنها میتوانند نعره ای معادل دویست دیسیبل تولید کند برای مقایسه بایستی بگویم که این نعره از صدای موتور یک جت بیشتر می باشد.

- آیا میدانستید که شهر ممنوع واقع در پکن در کشور چین بزرگترین قصر پادشاهی جهان است این قصر شامل هفده قصر و پنج تالار میباشد.

- ایا میدانستید که وقتی یک نوزاد در حال گریه است با صدای ش..ش.. شما ارام خواهد شد و این به این دلیل صدای ابی است که اطراف نوزاد را در دل مادر گرفته است.در ضمن این یکی از دلایلی است که چرا صدای ساحل دریا به انسان ارامش میدهد

- ایا میدانستید که چرا وقتی یک سیب گندیده را در بین سیب های سالم قرار میدهیم بقیه سیب ها هم میگندند.دلیل این است که سیب گندیده یک نوع گاز ﴿ethylene) از خودش انتشار میدهد که باعث گندیدن بقیه سیب ها میشود.

- ایا میدانستید که گرمی در تابستان بخاطر نزدیکی زمین به خورشید نیست.﴿از شانس زمین تقریبا در دورترین فاصله خود به خورشید است﴾ بلکه بخاطر 23.5 درجه کجی زمین است.

- ایا میدانستید که لایه ازن فقط به اندازه دو سکه بروی هم کلفتی دارد.

- ایا میدانستید که اگر یک انسان سوراخی به مرکز زمین و از انطرف تا طرف دیگر زمین بکند و انگاه یک تکه سنگ درون ان سوراخ بیاندازد , سرعت سنگ با رسیدن به مرکز زمین زیاد میشود و با گذشتن از مرکز زمین سرعتش کم میشود تا سطح زمین و این تا ابد بین دو سر سوراخ اتفاق خواهد افتاد ﴿البته که این یک نظریه است و نمیتواند واقعیت داشته باشد﴾

- چرا اب دریا شور است؟
قسمتی از نمک موجود در اب دریا از طریق فعالیت های اتشفشانی زیر ابی وارد ان میشود اما قسمت اعظم این نمک مربوط به فرسایش پوسته زمین یا خاک است. املاح معدنی موجود در خاک در اب باران حل میشود و از طریق رودخانه ها به دریاها حمل میگردد.انگاه زمانی که بر اثر تابش نور خورشید قسمتی از اب دریا بخار میشود نمکی که در ان وجود دارد بر جای باقی میماند و این امر باعث میگردد که تراکم نمک موجود در اب افزایش یابد.امروزه میزان املاح معدنی موجود در اب دریاهای ازاد جهان 3.5 در صد استکه بیشتر انرا سدیم کلراید یا همان نمک طعام ﴿CINa) تشکیل میدهد

- یکی از حقایق اصلی زندگی روزمره ان است که اب و روغن با هم در نمی امیزند.بیشتر ادویه جات تند از نطر ساختار شیمیایی ﴿﴿روغن پایه﴾﴾ میباشد.بنابراین نوشیدن اب بروی دهانی که بر اثر خوردن فلفل یا ادویه تند به سوزش افتاد بیحاصل است.بهترین راه حل برای بر طرف کردن تندی از دهان خوردن چیزی است که چربی را به خور جذب کند و در این بین نان یا هر چیزی که نشاسته داشته باشد و در دسترس باشد نتیجه خوبی بدست میدهد.راه حل دیگر بعد از خوردن نان نوشیدن شیر است. هر چند که شیر از لحاظ ساختار ﴿اب پایه﴾﴾ است اما دارای ماده ای شبیه به پاک کننده ﴿detergent) است که مانند صابون با روغن با چربی در میامیزد و انرا میشوید و می برد .

- ایا میدانستید اشعه X از بلور الماس عبور نمی‌کند و منعکس می‌شود از این خاصیت می‌توان در تشخیص الماس حقیقی از نوع بدل آن استفاده نمود.

- آیا میدانستی که طول تقریبی رود نیل که بزرگترین رود جهان است در حدود 6600 کلیومتر است

- اولین بار که پــول کاغـذی را اسکـناس نامیدند
در ایران اسکناس ما ، خود از کلمه «اسیکناچیا» روسی بوده و چون تلفظ آن برای فارسی زبان کمی مشکل بوده آنرا ساده کرده به آن اسکناس گفتند . اولین پول رسمی کاغذی ، توسط بانک شاهنشاهی ، در سال 1269 شمسی «1890میلادی» در تهران انتشار یافت .در سال 1309 شمسی طبق قانون ، حق انتشار اسکناس از بانک شاهنشاهی اخذ و به بانک ملی ایران واگذار گردید . واحد پول ایران در دوره قاجاریه ، تومان بود . یک تومان معادل ده قران و برابر ده هزار دینار بود در سال 1308 شمسی بموجب قانون احاد ، پول ایران تغییر یافت و واحد پول به ریال تبدیل گردید د ولی هنوز کلمه تومان به قوت خود باقیست و بمعنی ده ریال بکار برده میشود .

- بر اساس یک داستان مشهور یکی از دوندگان در سال 490 قبل از میلاد خبر پیروزی اتنی ها بر پارسیان در ماراتن را به شهر اتن رساند. وی پس از رساندن خبر از خستگی بر زمین افتاد و جان سپرد.امروزه به یادبود این دونده و دوی مرگ اور او در مسابقات دو و میدانی رشته ای به نام ماراتن برگزار میشود که دوندگان مسافت 42 کیلو متر را میدوند.
 
- آیا میدانستید که دیوار چین دو هزار و دویست سال پیش ساخته شده است که طول آن به دو هزار و هفتصد و ده کیلومتر و ارتفاع آن بین پنج تا نه متر میباشد و پهنای آن به چهار و نیم متر میرسد. - آیا میدانستی که طول ساحل دریای خزر در حدود 7000 کیلومتر است که هزار کیلومترش در طرف ایران است.

نوشته شده در  سه شنبه 84/7/19ساعت  12:48 عصر  توسط سمیر جوان 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
داعش
خواهد آمد
[عناوین آرشیوشده]