سفارش تبلیغ
صبا ویژن

- انسان سالانه بیش از ۱۰ میلیون مرتبه پلک می زند!

- خورشید ۳۳۰۳۳۰ مرتبه بزرگتر از زمینه!

- یک گالن روغن سوخته، می‌تواند تقریبا یک میلیون گالن آب تمیز را آلوده کند!

- ناخن‌های انگشتان دست، تقریبا چهار برابر ناخن‌های پا رشد می‌کنند!

- حرف E بیشتر از تمام حروف انگلیسی، در کلمات بکار می‌رود در حالیکه حرف Q کمترین کاربرد را دارد!

- خوردن یک عدد سیب اول صبح، بیشتر از یک فنجان قهوه باعث دور شدن خواب آلودگی می‌شود!

- دلفین‌ها هم مانند گرگ‌ها هنگام خواب یک چشمشان را باز می‌گذارند!

- سرعت آب دهانی که هنگام عطسه از دهان شما خارج میشود، حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است!

- ۸ دقیقه و ۱۷ ثانیه طول می‌کشد تا نور خورشید به زمین برسد!

- جویدن آدامس هنگام خوردن پیاز، مانع از اشک‌ریزی شما می‌شود!

- در تایوان بشقاب‌های گندمی درست می‌شود و افراد بعد از خوردن غذا، بشقابشان را هم می‌خورند!

- یک‌چهارم استخوان‌های بدن، در پای او قرار دارد!

- اثر لب و زبان هر کس، مانند اثر انگشت او منحصربه‌فرد است!

 - آیا میدانستید درخشندگی کرم شب تاب از چیست؟ نور کرم شب تاب کاملا شبیه نورهای دیگر است ، ولی اصلا گرما ندارد  به این گونه نورافشانی ، « نورافشانی سرد » گفته می شود  این نور بر اثر ماده ای به نام « لوسی فرین » ایجاد می شود که در بدن کرم شب تاب وجود دارد  وقتی این ماده با اکسیژن ترکیب می شود ، می درخشد.

- آیا میدانستید که مغز انسان فقط دو درصد از وزن بدن را تشکیل میدهد ولی بیست و پنج درصد از اکسیژن دریافتی بدن را به تنهایی مصرف میکند

- آیا میدانستید که زکریای رازی بغیر از الکل کاشف گوگرد هم هست

- آیا میدانستید که با نگاه کردن به گوش جانوران میتوانیم پی به تخمگذار بودن و یا بچه زا بودن آنها ببریم، بدین صورت که تخمگذاران گوششان ناپیدا و بچه زایان گوششان نمایان است  تنها در این مورد یک استثنا وجود دارد و آن نوعی افعی بچه زا است که گوشش دقیق پیدا نیست

- آیا میدانستید که بیشتر سردردهای معمولی از کم نوشیدن آب میباشد.

- آیا میدانستید که انسانهای امروزی بطور متوسط شش سال از عمرش را تلویزیون نگاه میکند و شش سالش را هم صرف غذا خوردن میکنیم و یک سومش را هم میخوابد؟

- لکه کور چشم نقطه ای است روی شبکیه که محل خروج رشته های عصبی چشم از آن است و در این محل کوچک هیچ گونه سلول بینایی وجود ندارد (چه مخروطی و چه استوانه ای) لذا وقتی تصویر روی این محل بیفتد دیده نخواهد شد. سازوکار مغز طوری است که این محل خالی را با استفاده از تصویر سایر نقاط حدس میزند و ما معمولا متوجه این نقطه تاریک نمی شویم ولی اگر دقیقا یک تصور کوچک در این محل بیفتد ما واقعا آنرا نخواهیم دید.


- ایا میدانستید علاوه بر جامد مایع و گاز و پلاسما حالت پنجم ماده چگالش بوز انیشتین است که به اثرات کوانتومی این دسته مواد مربوط است. در این حالت ماده فاقد چسبندگی، کشش سطحی است و میخواهد خود را در حداکثر سطح بگستراند و از دیواره های ظرف خود بالا میرود. ظاهری شبیه مایع دارد و لی کاملا مثل کاز ایده ال عمل میکند و اگر آنرا به حرکت در آوریم تا ابد به حرکت خود ادامه میدهد. هلیم ۴ در دماهای بسیار پایین نمونه ای از آن است. حالت ششم ماده هم اخیرا کشف شده است.


- جالب است بدانید که انرژی حاصل از تبدیل یک گرم  از هر ماده به انرژی برابر با انرژی پتانسیل موجود درسد آبی به ارتفاع 100 متر که در پشت آن نود میلیون متر مکعب آب جمع شده باشد.

- علت جرقه زنی در سنگ چخماخ چیست؟
سنگ چخماخ با نام flint معروف می باشد، تیره رنگ می باشد و در شاخه کوارتزها قرار می گیرد Flint نوع کوارتز آلفا می باشد که تا دمای 573 درجه سانتیگراد پایداری دارد و به صورت گرهکهایی در گچ و سنگ آهک یافت می شود .از سنگهای حاوی سیلیس SiO2 که عموماً منشاء رسوبی دارند می باشد. ‌این سنگها یک پارچه بوده که به علت نقص ساختمانی در برخورد با یکدیگر جرقه زده و O-3 آزاد می نماید این سنگ بانام سنگ آتشزنه معروف می‌باشد .
   

-  چرا لایه ازن در نواحی قطبی که آلایندها کمتر است سوراخ شده است ولی در مناطق دیگری که عملیاتهای صنعتی و آلایندهها وجود دارد سوراخ نشده است ؟
مهمترین عامل وجود ابرهای استراتوسفری در نواحی قطبی است به دلیل سردتر بودن قطب جنوب این ابرها در آنجا پایدارترند تابش پرتوهای فرا بنفش خورشید در آغاز بهار باعث آزاد شدن رادیکال های کلر در مجاورت بلورهای یخ موجود در این ابرها می گردد .

- اطلاعات جالبی در مورد جیوه:
 بیشترین معادن جیوه دنیا در اسپانیا و ایتالیاست و مهمترین سنگ معدن آن سینابار یا سولفور جیوه است با گوگرد و هالوژنها ترکیب می شود اما با اسیدها به جز اسیدنیتریک بی اثر است جیوه و ترکیبات آن توسط پوست و بلعیدن و تنفس جذب بدن می شود ماکسیمم مقدار مجاز بخار جیوه در هوای محیط کار 1.0 میلی گرم در متر مکعب و ماکسیمم مقدار جیوه مجاز موجود در ادرار 3.0 میلی گرم در لیتر است کلیه ها نقش مهمی در دفع جیوه از راه ادراری دارند ضمن اینکه بیشترین تجمع جیوه در اعضای بدن نیز در کلیه هاست .


نوشته شده در  شنبه 84/7/23ساعت  2:55 عصر  توسط سمیر جوان 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
داعش
خواهد آمد
[عناوین آرشیوشده]